Tomuto neuveríte! Exkluzívny pohľad do zákulisia tvorby mediálneho spamu

Autor: Marián Kališ | 9.4.2015 o 10:57 | (upravené 9.4.2015 o 12:21) Karma článku: 10,59 | Prečítané:  11397x

Zdá sa vám ten nadpis nejaký preexponovaný? Chyba nie je vo vašom prijímači. Pozrite sa na to, ako internet a sociálne médiá zmenili tvár mediálnych organizácií. Faktom je, že väčšina toho, čo si dnes prečítate na internete je len mediálny spam a málokto si to uvedomuje, že práve premárnil niekoľko minút zo svojho života a pritom sa nič nedozvedel... opakovane.

Nová doba

Dejiny novinárstva siahajú ďaleko do minulosti. Počiatky jeho vzniku nájdeme už v staroveku. Počas ďalších „vekov“ sa táto veda postupne formovala a zdokonaľovala až do formy, v ktorej ju poznáme dnes. Od začiatku však malo novinárstvo jedno základné poslanie. Informovať. Či sa už dnes jedná o seriózne spravodajstvo, publicistiku, či bulvár, novinárska obec je naším spojovacím článkom so svetom. Vždy sa nájdu ľudia, ktorí uprednostňujú ten, či onen žáner, ale nová doba informačných technológií a rozmach sociálnych sietí so sebou priniesli nový druh mediálnych organizácii.

Mediálny spam

Väčšina mediálnych organizácii, ak nie všetky, už dnes pôsobia v istej forme aj na internete. Schopnosť okamžite prinášať nové informácie svojím čitateľom, divákom, či poslucháčom, a v reálnom čase tak budovať svoju odberateľskú základňu, dáva médiám do ruky nový nástroj na monetizáciu obsahu. Príjmy z prevádzkovania informačných portálov zabezpečuje internetová reklama. Na tom nie je nič zlé. Ak nerátam čas, tak pozretie reklamy pred videom alebo zobrazenie banneru vedľa článku ma nič nestojí a nijako ma neobmedzuje. Za vzhliadnutie kvalitného obsahu, ktorý ma obohatí po informačnej stránke alebo ma prinajmenšom zabaví, je to relatívne malá daň. Realita je však niekde inde. V posledných rokoch začali aj seriózne médiá (za predpokladu, že aj renomovaný bulvár považujeme do istej miery za seriózne médium) skĺzavať do trendu, ktorý so sebou priniesol práve monetizačný model internetovej reklamy. Tým trendom je obrátený model tvorby obsahu, ktorého priamym dôsledkom je tvorba informačného alebo mediálneho spamu.

Reklama na reklamu

Úlohou klasického mediálneho obsahu je informovať alebo zabaviť a následne byť ohodnotený zárobkom z reklamy, ktorý generujú zobrazenia danej stránky s obsahom. Čím kvalitnejší obsah, tým viac zobrazení. Naopak úlohou mediálneho spamu je generovať zisk zo zobrazenia reklám a samotný obsah je len akousi nutnosťou, pre splnenie štandardu, ktorým je mediálny obsah charakterizovaný. Takto vznikajú bezobsažné články s bombastickými nadpismi, ktorých jedinou úlohou je dosiahnuť kliknutie na článok a zobrazenie reklamy. Najnovšou módou v tejto oblasti je stručné prerozprávanie obsahu videa v textovej forme, len aby sa zvýšila šanca, že sa článok s videom dostane na vyššie priečky vyhľadávačov. Mediálne agentúry sú dokonca ochotné obetovať časť zo zisku z reklám a preinvestovať ich do propagovania takýchto článkov na sociálnych sieťach na zvýšenie ich dosahu.

Neuveríte, čo mala na sebe...

Toto je nová podoba novinárstva. Žijeme vo svete, v ktorom sme zahlcovaní mediálnym spamom, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako zaujímavý obsah, no nemá informačnú hodnotu a v konečnom dôsledku nás len oberá o čas. Viem, že je ťažké odolať bombastickým nadpisom, vtipným videám a klebetám zo zákulisia šoubiznisu, ale skúste ich ignorovať. Naučte sa rozoznávať kvalitný obsah od spamu, vytvorte si vlastný vnútorný filter. Ostane vám viac času na veci, na ktorých naozaj záleži.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?